جامعه رسانه‌ای کشور: در صف اول روایت حقیقت در کنار مردم ایستاده‌ایم چند بیت از شاعر روشندل مشهدی | سالی که حرف جنگ نباشد مبارک است خانه پدری لاله و ستاره اسکندری بر اثر بمباران تخریب شد هشدار یک کارشناس رسانه درباره بازنشر اخبار جنگی: در زمین دشمن بازی نکنید در پناه واژه‌ها | نگاهی به ادبیات جنگ و نگاهداشت حافظه جمعی سریال فلسطینی «خاک خونبار» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش ژیلا صادقی: هنر می‌تواند در جنگ برای مردم امیدبخش و آرامش‌دهنده باشد سلام نظامی یک ملت | برنامه‌ هنرمندان مشهدی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی تابلوی عاشورایی که با شهادت، ناتمام ماند | درباره منصوره عالیخانی، اولین شهید هنرمند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ایران کارگردان سریال معمای شاه، اقدام جنگ‌طلبانه و منفور اخیر رژیم صهیونیستی را شدیداً محکوم کرد صنعتِ سرگرمی سوءاستفاده از تجهیزات نظامی است! اعلام آمادگی رضا رشیدپور برای اجرای برنامه در تلویزیون پاسخ گویی به افکار عمومی، رسالت خبرنگاری بحران صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ واکنش امیر جدیدی به جنایات اسرائیل: بمیرم برایت وطن + عکس جشن منتقدان سینما به تعویق افتاد «صالح بایرامی» گرافیست مطبوعاتی، در حمله اسرائیل به خاک ایران شهید شد بیانیه ۱۰۰ هنرمند پیشکسوت در پی محکومیت تجاوز اسرائیل به ایران
سرخط خبرها

تبیین تناقض‌‌گویی‌های دشمن درباره اهداف نظامی، رسالت اصلی رسانه | مردم باید خود را رزمنده جنگ رسانه‌ای بدانند

  • کد خبر: ۳۳۸۷۴۵
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۸
تبیین تناقض‌‌گویی‌های دشمن درباره اهداف نظامی، رسالت اصلی رسانه | مردم باید خود را رزمنده جنگ رسانه‌ای بدانند
کارشناس و فعال رسانه، با تأکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در جنگ ترکیبی، از ضعف در بازنمایی مظلومیت قربانیان تجاوز صهیونیست‌ها انتقاد کرد و گفت: در این جنگ چندلایه، رسانه‌ها باید با روایت‌های دقیق، مانع از تحریف واقعیت توسط دشمن شوند.

محسن همتی‌نژاد در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، با اشاره به شرایط حساس کشور و تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک ایران، بر اهمیت ایفای نقش رسانه‌ها در جنگ ترکیبی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران هم‌زمان درگیر نبرد سخت و نبرد رسانه‌ای است؛ نبردی که به‌تعبیر دقیق‌تر، نوعی «جنگ ترکیبی» محسوب می‌شود. پیروزی در چنین‌میدانی نیازمند تسلط و هماهنگی کامل در هردو عرصه است.

وی با اشاره به حملات ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت جمعی از فرماندهان و افراد نظامی ایران شد، افزود: تجاوز نظامی به مناطقی که محل سکونت خانواده‌ها و افراد نظامی در حال استراحت است، جنایت جنگی آشکاری است که در هیچ‌جای تاریخ پذیرفته نیست. اینکه نظامیان دشمن در دل شب، خانه‌ای را هدف بگیرند که خانواده‌ای در آن خوابیده‌اند، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.

وی با اشاره به موضع‌گیری ضعیف رسانه‌های بین‌المللی درقبال این جنایت‌ها گفت: چرا جهان ساکت مانده است؟ چرا صدای محکومیت این حملات بلند نمی‌شود؟ اینجا نقش رسانه‌ها بسیار مهم است. ما باید با تولیدمحتوای دقیق، مستند و تأثیرگذار، افکار عمومی جهان را بیدار کنیم و واقعیت‌های میدانی را برای آن‌ها روشن کنیم.

جنگ سخت، جنگ رسانه و جنگ باور

همتی‌نژاد با تفکیک ابعاد مختلف نبرد پیش رو اظهار داشت: امروز ما با سه جبهه اصلی درگیر هستیم؛ اول جنگ سخت که پاسخ آن را در عرصه نظامی داده‌ایم. دوم جنگ رسانه‌ای که وظیفه آن بر عهده اصحاب رسانه است و سوم جنگ باور‌ها که وظیفه همگانی است و مردم نیز باید در آن مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در بخش نظامی، با تدابیر اندیشیده‌شده، شاهد پاسخ‌های دقیق و هدفمند به دشمن بوده‌ایم. موشک‌های نقطه‌زن ایران از گنبد آهنین عبور کرده و اهداف را بادقت مورد اصابت قرار داده‌اند؛ اما در بخش رسانه، ضعف‌هایی وجود دارد. ما هنوز نتوانسته‌ایم مظلومیت واقعی قربانیان حملات اخیر را به شکل گسترده، مؤثر و احساس‌برانگیز منعکس کنیم.

نقش رسانه در مقابله با دروغ‌پردازی دشمن

این کارشناس و فعال رسانه همچنین به شیوه عملکرد رسانه‌های معاند پرداخت و گفت: دشمن تلاش می‌کند با بهره‌گیری از رسانه‌های غربی، تصویر خود را پاک و مشروع جلوه دهد و در مقابل، عملیات ایران را بزرگ‌نمایی کند. ما باید این وارونه‌نمایی را با انتشار تصاویر واقعی، شهادت‌نامه‌ها، روایت‌های مردمی و مستندات انسانی خنثی کنیم. در حال حاضر رسانه‌های ما باید با تمام توان در دو حوزه فعالیت کنند؛ یکی روشنگری داخلی و دوم دیپلماسی رسانه‌ای بین‌المللی.

توصیه به مسئولان و رسانه‌ها

همتی‌نژاد خطاب به مسئولان و مدیران رسانه‌ای کشور گفت: یکی از ضرورت‌های امروز، تربیت و تجهیز سخنگویان مسلط به زبان‌های بین‌المللی است که بتوانند در مجامع جهانی با زبان افکار عمومی جهان سخن بگویند. همچنین باید تصاویر مربوط به جنایات صهیونیست‌ها برجسته و فراگیر شود؛ تصاویر زنانی که در خواب شهید شدند، کودکانی که بی‌دفاع قربانی شدند، خانواده‌هایی که خانه‌شان آوار شد.

وی تأکید کرد: ساختمان‌های هدف‌قرارگرفته، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، خانه‌های مسکونی و مراکز درمانی هستند. دشمن ادعای حمله به اهداف نظامی دارد، اما شواهد نشان می‌دهد زیرساخت‌های غیرنظامی و انسانی هدف اصلی بوده‌اند. رسانه‌های ما باید این تناقض آشکار را به دنیا نشان دهند.

مردم هم رزمنده جنگ رسانه‌ای هستند

همتی‌نژاد همچنین با اشاره به نقش مردم در جنگ نرم گفت: مردم باید خود را رزمنده جنگ رسانه‌ای بدانند. هر فردی که گوشی هوشمند در اختیار دارد، یک رسانه است. تولیدمحتوا، انتشار تصاویر واقعی و پرهیز از انتشار اطلاعات نادرست، بخشی از جهاد تبیینی است که رهبر انقلاب بار‌ها بر آن تأکید کرده‌اند.

وی افزود: مردم نباید صرفاً مصرف‌کننده محتوا باشند، بلکه باید در تولید و توزیع هوشمندانه اطلاعات سهیم شوند؛ البته باید توجه داشت که انتشار اطلاعات حساس و طبقه‌بندی‌شده، به دشمن کمک می‌کند؛ بنابراین، هوشیاری و مسئولیت‌پذیری در این عرصه بسیار حیاتی است.

وحدت ملی، انسجام اجتماعی و مسئولیت عمومی

همتی‌نژاد با تأکید بر لزوم تقویت انسجام اجتماعی گفت: ما در شرایط جنگی هستیم. این یعنی باید مهربان‌تر، هوشیارتر و منظم‌تر باشیم. مردم باید مصرف خود را مدیریت کرده، از منابع داخلی برای دریافت اطلاعات استفاده کنند و به‌صورت جمعی درقبال آینده کشور مسئولیت‌پذیر باشند.

لزوم بازتاب روایت‌های مردمی در سطحی ملی و بین‌المللی

وی بیان کرد: نباید اجازه دهیم در این جنگ ترکیبی، دشمن جای قاتل و مقتول را عوض کند. باید هوشیارانه، متحد و فعال در همه عرصه‌ها از کشور، مردم و حقیقت دفاع کنیم.

این کارشناس رسانه همچنین ابراز کرد: شهید باقری در زمان جنگ تحمیلی، از تجزیه و تحلیل اطلاعات دشمن در استراتژی عملیاتی خود استفاده می‌کرد. رسانه ما نباید اخبار را فقط زیرنویس کند؛ چراکه مخاطبان به این زیرنویس اکتفا نمی‌کنند و اگر ما در پوشش اخبار کوتاهی کنیم، مخاطب به‌سراغ ماهواره و رسانه‌های کشور‌های دیگر می‌رود و این رسانه‌ها می‌شود منبع خبری آن‌ها.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->